SLAP Laesie

Een SLAP Laesie is een scheur in het bindweefsel waar de bicepsspier is aangehecht. Deze aandoening komt nog wel eens voor bij sporters die veel bovenhands sporten. De aandoening kent verschillende gradaties;

Type 1
Achteruitgang van het weefsel zorgt voor scheurtjes in het bindweefsel, of wel: labrum. Bij dit type zit het labrum nog vast op de schouderkom.

Type 2
Een lengte scheur in het labrum waarbij de aanhechting van de biceps los zit van de schouderkom. Dit kan voor instabiliteits gevoel zorgen.

Type 3
Bij dit type is de zogenaamde ‘bucket handle’ scheur aanwezig. Dat wil zeggen dat de lengte scheur een flap scheur is. Deze flap kan bewegen en tussen het gewricht komen zitten.

Type 4
Hierbij is de bucket handle scheur groter en loopt door de biceps pees heen. Hierbij wordt dus ook de biceps pees gespleten.

Symptomen

Bij SLAP laesies die acuut ontstaan kan een scherpe pijn gevoeld worden in de schouder, waarna de schouder minder goed te bewegen is. De pijn zit dan vaak diep in de schouder.

Bij SLAP laesies die geleidelijk ontstaan is deze scherpe pijn in de schouder bewegingsafhankelijk, maar voornamelijk bij bovenhandse activiteiten. Men kan ook het gevoel hebben alsof er iets klem zit tijdens het bewegen boven schouder hoogte.

De belangrijkste symptomen bij een SLAP laesie:

• Krachtverlies in de aangedane arm
  • Het gevoel alsof er iets klem komt te zitten in de schouder
  • Scherpe pijn in de schouder, meestal bij bovenhandse bewegingen
  • Klikken / knoepen/ knak geluiden
  • Gevoel van instabiliteit in de schouder
  • Verminderde bewegingsuitslagen van de schouder

Behandelingen

De behandeling van een SLAP laesie kan zonder operatie, of met operatie. In overleg met uw De SchouderFysio of orthopedisch chirurg wordt een behandelplan opgesteld.

Bij de behandeling wordt voornamelijk gekeken naar de instabiliteit en de functionele beperkingen die de klachten geven. Een behandeling zonder operatie heeft, als dat kan, de voorkeur.

Er wordt goed gekeken hoe de gehele schouder beweegt. Dit kan geoptimaliseerd worden door De SchouderFysio. Daarnaast wordt er vaak oefentherapie toegepast om de stabiliteit van de schouder te verbeteren en om de aanhechting van de biceps pees te versterken.

Advies

REGISTRATIES EN CERTIFICATEN

Wij zijn aangesloten bij het Rijnland Schoudernetwerk, we zijn geregistreerd lid van 'De Fysiotherapeut', wij zijn aangemerkt als A-Praktijk door 'Zorg en Zekerheid' en wij zijn lid van het Rijnland Heup-Knie Netwerk.

De praktijk is aangesloten bij de klachtenregeling van de KNGF.
Info klachtenregeling

AFSPRAAK MAKEN
Belt u voor een afspraak met 0172-477073. U kunt ons bereiken op ieder heel en half uur, of u spreekt het antwoordapparaat in. Wij bellen u dan terug.
OPENINGSTIJDEN
Maandag:  8:30 – 21:00
Dinsdag:  11:30 – 21:00
Woensdag:  gesloten